Polecamy lekturę na jesienne dni
Autor: Leo Buscaglia
Tytuł: „Jesień liścia Jasia”
„Jesień liścia Jasia” to opowieść o życiu dla małych i dużych. W tej książce liść Jaś i jego przyjaciele zmieniają się wraz z następującymi po sobie porami roku.
Tym razem spotkanie z Panią Kasią z Książnicy Podlaskiej odbyło się w naszej klasie. Słuchaliśmy fragmentów lektury, a potem dyskutowaliśmy o losach listka Jasia. Wykonaliśmy też jesienne drzewka, na których zamieszkał listek Jaś i jego listkowi przyjaciele.
Opracowała: Iwona Sadowska
Doświadczenie
Jak dźwięczy łyżka? Jak usłyszeć dzwony, mając do dyspozycji tylko łyżkę?
Potrzebne rzeczy: łyżka, tasiemka, stół
Przebieg doświadczenia:
1. Do rękojeści łyżki przywiąż tasiemkę o długości około pół metra.
2. Nawiń końcówki tasiemki na palce wskazujące i przyciśnij do ucha.
3. Nachyl się nad stołem i uderz w krawędź.
4. Posłuchaj dźwięku dzwonów.
Wyjaśnienie: Odgłos uderzanej łyżki dochodził do nas, bo fala dźwiękowa wędrowała po tasiemce. Poprzez drgania tasiemki słyszeliśmy więcej dźwięków.
Opracowała: Iwona Sadowska
EKSPERYMENT
Otworzyliśmy na wodzie wycięte kwiatki bez użycia rączki.
1. Wytnij z papieru kwiatek – gwiazdkę.
2. Zaginamy każdy róg do środka.
3. Kładziemy kwiatuszki na wodzie.
4. Patrz, co się dzieje.
Najpierw obejrzeliśmy filmik obrazujący wybuch prawdziwego wulkanu.
A teraz eksperyment!
Wykorzystaliśmy: cytrynę, farby, płyn do naczyń, sodę, łyżeczkę, nóż, miseczkę.
Przepis na wulkan
1. Ustawiamy cytrynę w miseczce.
2. Kawałek cytryny trzeba odkroić.
3. Wydrążamy owoc, sok ma pozostać w cytrynie.
4. Do cytryny dodajemy farbkę i płyn do naczyń.
5. Do cytryny wsypujemy sodę.
NASZE MAŁE WULKANY WYBUCHŁY, A KOLOROWA LAWA WYCIEKAŁA PRZEZ KRATER NA ZEWNĄTRZ!
Ale my dalej, łyżeczką, wyciskaliśmy sok z cytryny, co powodowało nowe wybuchy wulkanu.
Zobaczyliśmy, że kwas cytrynowy reaguje z sodą. To znaczy, że się nie lubią. A efektem tej kłótni jest ta lawa, czyli produkt reakcji chemicznej kwasku cytrynowego z sodą.
… czyli
jeszcze jeden eksperyment w klasie Ia
Atrament sympatyczny to atrament, którym zapisujemy niewidoczną na pierwszy rzut oka wiadomość.
Wykorzystaliśmy: sok z cytryny, patyczek kosmetyczny, papier i żelazko.
1. Na kartce, namoczonej w soku z cytryny patyczkiem, napisz lub narysuj tajną wiadomość.
2. Czekaj aż sok na kartce wyschnie. Nie będzie wtedy widać, że jest coś zapisane.
3. Ujawnij tekst wiadomości prasując kartkę rozgrzanym żelazkiem. Tu poproś o pomoc kogoś dorosłego!
Opracowała: Iwona Sadowska
Ostatnio na zajęciach w Klubie Młodego Odkrywcy mogliśmy zobaczyć na własne oczy, jak powstaje chmura.
Przepis na chmurę: słoik z nakrętką, woda (wrzątek i lód), zapałki
Wykonanie
1. Wlej wrzątek do słoika - ok. połowę wysokości.
2. Na nakrętce połóż lód i połóż nakrętkę na górze słoika - lód zostaje na górze.
3. Odkryj pokrywkę, wrzuć zapaloną zapałkę i zakryj z powrotem słoik.
4. W środku zbiera się chmura, którą po chwili wypuść ze słoika.
Wniosek: Parująca woda unosi się, ochładza i zmienia w malutkie kropelki, które tworzą chmury.
Opracowała: Iwona Sadowska
Podczas zajęć w Klubie Młodego Odkrywcy, 23 października, wykonaliśmy pływające i świecące w nocy meduzy.
Wykorzystaliśmy: butelkę z wodą, barwnik spożywczy, nitkę, folię śniadaniową, nożyczki, łyżeczkę i latarkę.
Meduza świeci, ponieważ folia jest wykonana z polietylenu, który ma taką właściwość, że odbija światło. Wygląda tak, jakby świecił, czyli tak jak nasza meduza.
Opracowała: Iwona Sadowska
Kolorowa kapusta w klasie 1a!
Na kolejnych zajęciach Klubu Młodego Odkrywcy, które odbyły się 2 października, sprawdziliśmy, jak wędruje woda w roślinie.
Do doświadczenia wykorzystaliśmy: liście kapusty pekińskiej, różnokolorowe barwniki spożywcze, słomki, wodę, słoik i kubeczki.
Do każdego naczynia z ciepłą wodą dodaliśmy inny kolor barwnika. Już po chwili zaobserwowaliśmy zmianę koloru wody. Potem do słoika i kubeczków włożyliśmy liście kapusty pekińskiej. Liście powoli zaczęły się barwić, ale my czekaliśmy dalej.
Dopiero po 4 godzinach nasze liście wyglądały tak jak na zdjęciu poniżej.
Wniosek!
Rośliny piją wodę i transportują ją do wszystkich komórek.
Opracowała: Iwona Sadowska
Na zajęciach 18 września zrobiliśmy Nurka Kartezjusza. Do zrobienia takiego nurka wykorzystaliśmy: słomkę, spinacz biurowy, plastelinę, plastikową butelkę i oczywiście wodę, bo nurek musiał sobie popływać.
Jak to działa? Odpowiednio dobrana ilość plasteliny powoduje, że słomka unosi się blisko powierzchni. Gdy ściskamy butelkę, powietrze zostaje ściśnięte i w wodzie, i w słomce. Zajmuje mniejszą objętość, nie może utrzymać nurka i on nurkuje. Przestajemy butelkę wgniatać to nurek wypływa na powierzchnię.
Na wcześniejszych zajęciach dowiedzieliśmy się, jak odwrócić pełną szklankę i nie rozlać wody? Sprawdziliśmy też jak działa ciśnienie atmosferyczne.
Opracowała: Iwona Sadowska
12 maja klasa I c po raz kolejny wcieliła się w rolę małych badaczy eksperymentując z wodą. Dzieci wykonały dwa doświadczenia. W pierwszym ,,Woda paruje” dowiedzieli się, że woda zamienia się w parę, ale może z powrotem zmienić się w płyn. W czasie dłuższego ogrzewania może cała wyparować.
W drugim doświadczeniu ,,Czy woda znajduje się w warzywach i owocach?” Uczniowie na podstawie doświadczenia wywnioskowali, że płyny zawierają wodę i rozpuszczone w niej różne substancje.