Narodowy Programu Rozwoju Czytelnictwa

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Juliusza Słowackiego w Białymstoku przystąpiła do „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”

Priorytet 3: na lata 2016-2020.

Głównym celem programu jest zwiększenie atrakcyjności księgozbioru bibliotek szkolnych oraz czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.

Link do tytułów książek

Kreatywni pedagodzy z Nauczycielskiego Klubu Literackiego

 

   W dniu 18 grudnia 2019 roku gościliśmy w naszej szkole poetkę z Nauczycielskiego Klubu Literackiego w Białymstoku, emerytowaną nauczycielkę i terapeutkę, panią Reginę  Kantarską –Koper, która spotkała się z młodzieżą z kl. VIIIc  i podzieliła się z uczniami swoimi wierszami związanymi ze świętem Bożego Narodzenia. Jest to tematyka inspirująca do wielu  przemyśleń, które mogą znaleźć wyraz artystyczny w różnych formach literackich.

   Podczas spotkania autorskiego pani Regina odwołała się do kreatywności naszych uczniów, rozdając każdemu egzemplarz własnego wiersza napisanego w graficznej formie choinki. Zadaniem młodzieży było wyłowienie z tekstu słów kluczy  i próba napisania w oparciu o nie własnego wiersza lub kilku refleksji.

   Dzięki obecności na spotkaniu pani Joanny Piekarskiej - katechetki religii katolickiej,  również członkini Klubu -  ósmoklasiści mieli także okazję zapoznać się z działalnością wydawniczą Nauczycielskiego Klubu Literackiego, obejrzeć wiele wydanych książek, przeczytać głośno wybrane wiersze i poznać znaczenie słowa almanach.

 

Gry biblioteczne to wciągająca zabawa!

 

 

   Mówi tak większość uczniów, którzy w grudniu 2019 roku odwiedzali bibliotekę szkolną. Mogli wyszukiwać książki, w których tytułach umieszczono imiona albo zawierające w tytułach dowolny kolor lub jeszcze inne, posiadające w tytule jakiś liczebnik.

   W grze „Słowa mają moc” czytelnicy mogli wybierać cytaty ze swoich ulubionych lektur i dzielić się z nimi z kolegami.

Spotkanie z edukatorem IPN-u

Bazując na IPN-owskich materiałach ikonograficznych, pan Paweł Murawski przeprowadził cykl zajęć, poświęconych ważkim historycznym wydarzeniom, rozgrywającym się w naszym regionie bądź w kraju w XX wieku.

W oparciu o teki edukacyjne Instytutu dnia 12 grudnia 2019 roku poprowadził trzy lekcje w klasach VIIc, VIIIb i VIIIc na temat: „Agresja sowiecka na Polskę i okupacja wschodnich terenów Rzeczypospolitej 1939-41.”

Uczniowie, stawiając liczne pytania i dzieląc się własnymi uwagami i spostrzeżeniami, z zapałem angażowali się w prezentowaną przez edukatora tematykę.

Spotkanie z pisarką Katarzyną Janowicz-Timofiejew

  Uczniowie klasy I a mieli przyjemność gościć panią Katarzynę Janowicz-Timofiejew, która jest autorką książek dla dzieci takich jak: „Kotek w autobusie”, „ Azorek”, „Jak babcia Ada czytała wiersze”. Uczniowie bardzo szybko nawiązali kontakt z panią Katarzyną. Podzielili się wrażeniami na temat przeczytanych książek jej autorstwa. Z zainteresowaniem słuchali opowieści, które były dla niej inspiracją do napisania książek. Zadawali wiele pytań, na które pani Katarzyna odpowiadała z uśmiechem.

 IMG 20191211 205947

  Podczas spotkania dzieci rozmawiały o pamiątkach i próbowały wyjaśnić ich znaczenie w życiu każdego z nas. W tym celu wykonały klasową komodę wspomnień. Wykazały się ogromną wiedzą i pomysłowością. Miały też okazję doskonalić umiejętność słuchania czytanego tekstu. Na zakończenie podziękowały pisarce za wizytę i złożyły jej życzenia z okazji nadchodzących świąt. Pani Katarzyna również miała dla nas prezent - jedną ze swoich książek, pt. "Stara komoda ciotki Aldony" wraz z dedykacją. Spotkanie było bardzo udane. Dziękujemy!

Toplista najpoczytniejszych książek

1. Seria: Przygody Tintina

2, Seria: Domek na drzewie i Świat obok świata

3. Drzewo życzeń

4. Czarny młyn

5. Imaginarium

6. Tajemnice hotelu, Tajemnice więzienia, Tajemnice cyrku

7. Seria: Kajko i Kokosz

8. Seria: Calvin i Hobbes

Nastoletni aktorzy prezentują dziecięcą klasykę przedszkolakom - współpraca z "Tęczowym" Przedszkolem

   Szkolne Koło Teatralne z wielką radością w okresie przedświątecznym odwiedziło dzieci z pobliskiego Samorządowego Przedszkola nr 12. Zaprezentowali inscenizację „Lokomotywy” Juliana Tuwima grupie „Jeżyki”. Część uczniów naszej szkoły jest absolwentami „Tęczowego”, stąd bardzo miło im było znów wrócić na przedszkolny dywan już w innej, artystycznej roli. Członkowie koła wystąpili również z  lekturą książki „Kto zgubił kapelusz?” Aleksandry Struskiej-Musiał, a po jej zakończeniu obdarowali każdego „Jeżyka” zakładką do książki. Wytworzyła się bardzo sympatyczna atmosfera. Na zakończenie spotkania wszyscy razem zaśpiewali kolędę „Przybieżeli do Betlejem pasterze”, wykorzystując elementy choreografii, których p przedszkolaki nauczyły  członków Szkolnego Koła Teatralnego.

  Widzowie byli bardzo zadowoleni z sąsiedzkiej wizyty. „Aktorom” też bardzo przypadli do gustu zaciekawieni młodsi koledzy.

   To z pewnością nie ostatni występ przed tak wdzięczną publicznością.

Wizyta w Kurierze Porannym

10 października uczniowie klasy II c odwiedziły redakcję Kuriera Porannego. W czasie wizyty poznały pracę dziennikarza, działy gazety. Dziennikarze Kuriera Porannego zachęcali uczniów do czytania książek. Wszystkie dzieci wysłuchały fragmentów książki Waldemara Cichonia "Cukierku ty łobuzie". Losy głównego bohatera tak zaciekawiły młodych czytelników, że po powrocie do szkoły od razu odwiedziły bibliotekę szkolną.

 

Maria Ożlańska

Ilość dzieci - 20

Projekt edukacyjny "Kapelusz w roli głównej"

Projekt był realizowany w listopadzie na zajęciach kreatywnych przez uczniów ze Szkolnego KołaTeatralnego z klas VI a i VI e przy współpracy z nauczycielami bibliotekarzami. Efektem pracy było spotkanie 13 grudnia 2019 r. z uczniami klas V a i V e w bibliotece szkolnej.

Młodzi aktorzy zaprezentowali krótkie etiudy teatralne, dotyczące postaci z literatury dla dzieci i młodzieży. W progach czytelni, wzbudzając radość i entuzjazm wśród widzów, zagościła Ania z Zielonego Wzgórza, Charlie z Fabryki Czekolady, Mary Lennox, Krysia Cuchowska zwana „Dziewiątką” i inne postacie świata przedstawionego w  książkach, których bohaterowie prezentowali się w kapeluszach.

Zadaniem publiczności było rozpoznanie bohaterów literackich i utworów, z których oni pochodzą. Wskazówkę stanowiły kostiumy, charakteryzacja, rekwizyty oraz fragmenty utworów przybliżające sylwetki bohaterów.

Celem działań było propagowanie literatury w sposób atrakcyjny i angażujący, wzbudzający emocje poprzez animację teatralną, zachęcenie młodszych koleżanki kolegów i do czytania, integracja środowiska szkolnego, zaproszenie do aktywnego działania w bibliotece oraz rozwijania zdolności artystycznych w kole teatralnym.

 

 

Dlaczego warto czytać książki?

Istnieje wiele argumentów, które poznała klasa I a. Na zajęciach uczniowie stwierdzili, że czytanie poprawia humor i relaksuje. Czytając, zdobywają wiedzę i dowiadują się, jak funkcjonuje świat. Kolejną zaletą jest to, że można w ten sposób ćwiczyć skupienie i koncentrację.

Uczniowie przedstawili te i inne zalety na wykonanych przez siebie plakatach. Postanowili podzielić się z innymi zdobytymi informacjami. W tym celu kolejnego dnia udali się do świetlicy nr 2, by przedstawić dzieciom pomysły. Chcąc umilić wszystkim czas, ochotnicy przeczytali fragment zabawnej książki Julii Duszyńskiej pt. ,,Cudaczek wyśmiewaczek”.

Dzieci miały okazję rozwijać zdolności plastyczne, umiejętność prezentowania swoich prac oraz współpracy.

 
Ewelina Czarkowska